Voor nieuwkomers

Terreinen

Wij zijn gelegen aan het speelveld in de Lage Lakendreef te Drongen.

Vergaderingen

Een normale scoutsvergadering op zaterdagnamiddag loopt van 14 u tot 17 u bij de kapoenen, welpen en woudlopers en tot 18 u bij oudere takken, tenzij anders vermeld in de maandbrief. Hiervoor spreken we eerst gezamenlijk af aan onze terreinen om er vervolgens op uit te trekken met de takken.

Uniform

Op zaterdag zien we graag iedere scout van Drongen vanaf de welpen in onberispelijk uniform, een gedisciplineerdheid waar we prat op gaan.

Onontbeerlijk hierbij zijn het beige scoutshemd, onze scoutsdas, de nodige kentekening, een groene broek of rok, een kisika (fluohesje) en indien er met de fiets wordt afgesproken een degelijke fietshelm. Kapoenen volstaan met een kisika en das.

Onze groen-witte scoutsdassen zijn te verkrijgen op de overgang voor 9 euro. Gedurende het hele jaar kan een das aangekocht worden door het te vragen aan iemand van de leiding.  Al het overige is te vinden in de Hopper (scoutsshop) in Gent.

Financieel

Lidgeld

Sinds dit jaar bedraagt het lidgeld € 75, indien er 3 van uw telgen rondlopen op de scouts, bedraagt de kost €70. Redenen waarom jullie dit bedrag ‘verschuldigd’ zijn, vind je terug in deze begeleidende brief. Indien bovenstaand bedrag een probleem zou vormen, neem dan zeker contact op met de groepsleiding. Samen kunnen we tot een passende oplossing komen.

Officiële documenten: terugbetaling van belastingen mutualiteit.

Fiscaal attest 2021: voor de belastingen + voor terugvragen geld voor opvang kinderen minder dan 12 jaar in het jaar 2020: Download het bestand hier.

Mutualiteit: Kan voor elk kind ten laste. Formulier dien je te halen bij mutualiteit.

In beide gevallen moeten de documenten ingevuld worden voor zover men kan.
Vervolgens via mail versturen, dit op het mailadres van de groepsleiding (groepsleiding@scoutsdrongen.be). Wij voorzien de formulieren vervolgens van een stempel van onze organisatie en een handtekening. We aanvaarden vanaf heden, om administratieve en ecologische redenen, enkel en alleen nog elektronische formulieren. De formulieren afdrukken en meegeven aan de leiding is dus sinds dit jaar (2021) niet meer mogelijk.

Neem zeker ook een kijkje op de officiële website Scouts en Gidsen Vlaanderen voor praktische info: www.scoutsengidsenvlaanderen.be.

Huishoudelijk reglement

Uitlenen van materiaal en terreinen.

In samenspraak met het bestuur van onze scoutsgroep hebben wij besloten voortaan geen materiaal of terreinen eigendom van de Scouts van Drongen ter beschikking te stellen voor activiteiten die niet binnen het doel van onze beweging liggen.

Deze beslissing willen we graag ondersteunen met het feit dat dit materiaal betaald werd met geld van onze scoutswerking met oog dit enkel te gebruiken voor en in functie van onze leden. Zo gebruiken we met onze scoutsgroep het materiaal graag op een zeer duurzame en zuinige manier om onze leden zo lang mogelijk kwalitatief en voldoende materiaal ter beschikking te stellen.

Privacy

Onze scouts- en gidsengroep hecht veel belang aan de privacy van leden, leiding, ouders en sympathisanten.

In deze privacyverklaring  leggen we uit welke persoonsgegevens we verzamelen en verwerken. We doen dit steeds in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG of GDPR).

Overig

Bleef hier een van uw vragen onbeantwoord, aarzel niet om ons aan te sturen op het adres info@scoutsdrongen.be. Zodanig wij u van een sluitend antwoord kunnen dienen en u van uw laatste twijfels beroven.